دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷

نقد شفاهی سریال‌های ماه مبارک رمضان؛

خرازی ها: «مدینه» بهترین، «فاخته» رفع تکلیف و«هفت سنگ» یک کپی آشکار است که بایدمتوقف شود

سریال مدینه

سینماپرس: شهرام خرازی ها منتقد و نویسنده حوزه سینما و تلویزیون با اشاره به مناسبتی نبودن سریالهای فعلی تلویزیون در ماه مبارک رمضان خواستار توقف پخش سریال «هفت سنگ» به دلیل کپی برداری از یک سریال خارجی شد.

شهرام خرازی ها، منتقد سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس  در مورد ارزیابی خود از برنامه ها و سریال های ماه مبارک رمضان امسال اظهار داشت:  ما در ايران سريال مناسبتی نداريم، چه در ايام ماه مبارك رمضان، چه در ايام عيد نوروز و چه در ماه محرم، چون اين مناسبت ها زمانی معنا پيدا می كند كه ساختار بصری و ساختار محتوايی سريال ها با رخدادها و مناسبت ها تطابق كامل داشته باشد.

وی گفت: به صرف پهن شدن يك سفره افطار يا سفره هفت سين يك سريال تبديل به  سريال مناسبتی نمی شود. متاسفانه اين تلقی غلط بيش از دو دهه است كه در تلويزيون ايران به وجود آمده است.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران تصریح کرد: در مجموع هيچ كدام از اين سريال ها چه ماورايی و چه غير ماورايی و چه معناگرا و چه غيرمعناگرا، چه شاد و چه غمگين و چه واقع گرا و چه فانتزی هيچ كدام ربطي به مناسبت ها درعمق و محتوا ندارند.

خرازی ها یادآور شد: هیچکدام از سريال های ماه رمضان امسال «مناسبتی» و «رمضانی» نیستند. سریال «هفت سنگ» (علیرضا بذرافشان) برای پخش در ایام نوروز مناسب است اما بی هیچ علت و توجیهی در کنداکتور رمضان تلویزیون گنجانده شده است!؟ سریال «نیمه پنهان ماه» (مجید جعفری) بیشتر به درد پخش در ایام دهه فجر می خورد تا ماه مبارک رمضان! «فاخته» (محمود معظمی) با وجود ارجاعات صریح و آشکاری که به مناسبات و مقتضیات ماه صیام می دهد، فقط حفظ ظاهر می کند و در باطن اصلا سریال «رمضانی» محسوب نمی گردد.«مدینه» (سیروس مقدم) در راستای شعار امسال (اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی) قرار می گیرد که اصلاً ربطی به ماه مبارک رمضان ندارد، می ماند مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» که تنها مجموعه ای است که با کمی اغماض می توان آن را مناسبتی و در راستای مقتضیات و ویژگی های ماه مبارک رمضان محسوب کرد. 

این منتقد و روزنامه نگار خاطرنشان کرد:  از بین این چهار مجموعه بی هیچ تردید «مدینه» بهترین است و این بهترین بودن را در درجه اول مدیون قلم نویسنده اش «سعید نعمت الله» است در درجات بعد مدیون کارگردانی «سیروس مقدم» و بازی تیم بازیگری این مجموعه.

شهرام خرازی ها در عین حال خاطرنشان کرد: «مدینه» علی رغم همه ارزش هایش به سبب فشار روانی شدیدی که بر تماشاگران وارد می آورد برای نمایش در ماه مبارک رمضان انتخاب مناسبی نیست. تولید این سریال مغایر با بخشنامه معاونت سیما مبنی بر عدم ساخت سریال های تلخ است. تلویزیون به رغم شعارهایی که از دیرباز تا کنون داده مروج «اشرافی گری » و «زندگی تجملی» است. این رسانه علی رغم توصیه های های اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی سال هاست که به ترویج مصرف گرایی و سبک زندگی آمریکایی و اروپایی مشغول است و در نشریات وابسته به خود نیز همین مشی را پیش گرفته است. برخی از افرادی که در نشریات این سازمان نشسته و قلم می زنند، چشم های خود را بر واقعیات بسته و صرفا به به به و چه چه کردن سازمان متبوع و محصولاتش دل خوش کرده اند. هیچکدام از سریال های مناسبتی امسال را نمی توان با هيچ چسبی به ماه مبارك رمضان چسباند.

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: «هفت سنگ» از حيث فرم و محتوا تفاوت چندانی با فيلم های توليد شده برای شبكه نمايش خانگي كه اصطلاحاً فيلم های شانه تخم مرغی نامیده می شوند، ندارد. این سریال فاقد «شخصیت» است؛ همه آدم ها در این سریال بلااستثناء «تیپ» هستند و روابط شان با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی و اسلامی همخوانی ندارد. طنز موجود در مجموعه بسیار ضعیف و البته سخیف و پیش پا افتاده است.

این منتقد تصریح کرد: «هفت سنگ» کپی کاملا آشکار سریال آمریکایی «مدرن فامیلی» است که آبروی صدا و سیما را برد و باید به این کپی کاری لقب «بزرگ ترین افتضاح فرهنگی سال» را داد. کاراکترهای  سریال «مدرن فامیلی» هیچ سنخیتی با فرهنگ و جامعه ما ندارند؛ این مجموعه آمریکایی تصویرگر روابط بی در و پیکر دختر و پسری و برخی مسائل جنسی (از جمله همجنس بازی) است که به لطف رسانه ملی ایرانیزه و اسلامیزه شده است! جالب است که نشریات وابسته به صدا و سیما حاضر نیستند این افتضاح فرهنگی علنی را بپذیرند و مدام به توجیه این کپی برداری و شبیه سازی  آشکار می پردازند. جلوی پخش این سریال هم مثل مجموعه «روزگار کهن»(کمال تبریزی) باید گرفته شود.

خرازی ها در ادامه افزود: «فاخته» یک «فتورمان» است؛ همین و بس. این مجموعه تمام توان و امتیاز خود را از متن خوب و حرفه ای «علی اکبر محلوجیان» گرفته است. بازی نقش آفرینان با تجربه این مجموعه غلط های الفبایی زیاد دارد مثلا  جنس بازی عبدالرضا اکبری به گونه ای است که در نقش یک پزشک ایرانی باورپذیر نیست و به پزشک های آمریکایی شباهت بیشتری دارد. قاب بندی های «فاخته» بسیار سردستی و بزن دررویی است و بیشتر حالت نوعی رفع تکلیف دارد انگار که می خواسته اند با صرف کمترین هزینه و فقط با یک برداشت تصویربرداری کنند و بس. رخدادهای این مجموعه می توانستند در ایامی غیر از ماه مبارک رمضان هم اتفاق بیفتند ؛ اشاره های مکرر و غیرضروری به افطار ، سحری و آش رشته پخش کردن و... یک سریال را مناسبتی نمی کند.

وی گفت: «شايد برای شما هم اتفاق بيفتد» بیش از دیگر مجموعه ها شایسته دریافت عنوان «مناسبتی» است. در این مجموعه بی آن که افراط و تفریط و خلط مبحث شود به مفاهیمی پرداخته شده که با مقتضیات و ویژگی های ماه مبارک رمضان ، روزه داری ، صبر و تحمل مطابقت نسبی دارند. «شايد برای شما هم اتفاق بيفتد» سرشار از خطاهای علمی بالاخص خطاهای روانشناختی و طبی است و لازم است برای نگارش و ساخت قسمت های آتی آن حتما از مشاور روانشناس و پزشک استفاده گردد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.